9 استاندارد طراحی یک سایت آشغال

قبل از شروع مقاله “استاندارد طراحی یک سایت آشغال” لازم است خدمت آن دسته از عزیزان زحمتکش و حرفه ای عرض کنم این مقاله صرفا جنبه آموزشی برای افرادی که تجربه ای در زمینه خرید وبسایت ندارند نوشته شده تا سطح اطلاعات آن افراد را بالا ببرد و قطعا شما دوستان و همکارانی که به صورت استاندارد در حال کار در این مارکت چه به صورت فریلنسر و چه به صورت شرکتی هستید مخاطب کلام من نبوده و همواره از همراهی و همکاری شما سپاسگذارم. (قطعا شما هم میدونید منظور من چه افرادی هست خلاصه امیدوارم کسی به اشتباه به خودش نگیره و ناراحت نشه)

در این مقاله قراره یکی از پر مشتری ترین و پرفروش ترین های دنیای طراحی سایت رو بهتون معرفی کنم. در ادامه مشخصات اصلی و استاندارد های آنرا بررسی خواهیم کرد تا شاید بعد از خواندن این مقاله، افراد کمتری با مشکلات استفاده از سایت های آشغال و از دست رفتن سرمایه و کسب و کارشان روبرو شوند!

منظور من از سایت آشغال: 

استاندارد طراحی یک سایت آشغال

قبل از صحبت در رابطه با استاندارد طراحی یک سایت آشغال، بهتره یک توضیح کلی درباره آن ارائه کنیم تا کاملا متوجه بشید درمورد چه سایت هایی صحبت می کنیم. سایت آشغال درواقع یک وبسایت عموما پیچیده و شلوغ با المان های گرافیکی و ظاهری آماده و از پیش تعریف شده است که بصورت تمرین توسط افرادی که درحال گذراندن دوره های طراحی سایت هستند یا با تجربه بسیار اندک پا به این مارکت گذاشته اند ایجاد و راه اندازی شده است. در اکثر موارد زیرساخت این وبسایت ها در ارزانترین هاست های اشتراکی میزبانی شده و برپایه وردپرس هستند.

حالا که با تعریف سایت آشغال آشنا شدید وارد بحث اصلی یعنی چگونگی تشخیص سایت قابل قبول برای کسب و کار شما می شویم. جدا از مبحث فنی که در ادامه مقاله توضیح خواهیم داد، شما می توانید از راه های دیگری هم متوجه بشید وبسایتی که خریداری می کنید در چه وضعیتی قرار دارد. کافیست از فروشنده آن این سوالات را بپرسید (سایت های وردپرسی):

استاندارد طراحی سایت آشغال

  • آیا پلاگین های این وبسایت قابل بروزرسانی اتوماتیک است؟

درصورتی که پلاگین ها به صورت غیر استاندارد ویرایش شده باشند، یا به هرصورتی پلاگین را تغییر داده باشند شما قادر به بروزرسانی آن نیستید یا اگر بروزرسانی کنید سایت شما با خطا مواجه می شود.

  • قالب آماده ای که استفاده کرده اید قابل بروزرسانی اتوماتیک است؟
در صورتی که قالب را به صورت غیر استاندارد و عدم توجه به اصول طراحی قالب وردپرس، ویرایش کرده باشند دیگر قادر به بروزرسانی آن نیستید و اگر بروزرسانی انجام شود قطعا وبسایت شما با مشکلات جدی مواجه می شود.
  • بخش امنیت و  حفاظت اطلاعات به چه صورتی تنظیم شده است؟

اگر پاسخ قانع کننده و راه حل امنیتی ویژه ای (کلودپروتکشن، فایروال کانفیگ شده WAF و سیستم های بک آپ گیری اتوماتیک در سروری جدا از سرور میزبانی وبسایت مثلا نسخه پشتیبان اتوماتیک روزانه در گوگل درایو)  ارائه نشود قطعا وبسایت و اطلاعات مشتریان شما در معرض خطر جدی هستند!

 

در این موارد میشه پرسش های دیگری هم مطرح کرد که پاسخ های فنی تری دارند ترجیح بر این است که این مقاله ساده و قابل فهم برای عموم باشد بنابراین شما با سه سوال اصلی و کلیدی با دانستن پاسخ می توانید متوجه بشید سایتی که تحویل خواهید گرفت در چه سطحی قرار دارد.

توجه کنید که اگر شما به هر دلیل نتوانید قالب و افزونه های وردپرسی را بروزرسانی کنید، در طول زمان سایت شما به شدت کند و از نظر امنیتی به شدت نفوذ پذیر خواهد شد و این امر یک موضوع بدیهی و غیرقابل توجیه است! همچنین شرکت های هاستینگ درصورت استفاده از افزونه ها و قالب های قدیمی که دارای باگ های امنیتی شناخته شده باشند، اقدام به مسدود سازی سایت شما می کنند.

بازاریابی وبسایت

دلایل دیگری که احتمال رسیدن شما به سایت آشغال رو بالا میبره روش خرید شماست!

شما سفارش طراحی سایت را در شرکت ها یا مجموعه های تبلیغاتی ثبت کرده اید نه یک شرکت یا گروه نرم افزاری متخصص! حالا به هر دلیلی این کار را انجام داده باشید نباید توقع یک سایت فوق حرفه ای و بدون نقص داشته باشید! میتونه مهم ترین دلیلش عدم دانش فنی شما و علاقه به کاهش هزینه طراحی سایت باشه اما به خاطر داشته باشید عموما این کاهش هزینه کاذب برای شما به دوباره کاری و افزایش هزینه نهایی تبدیل میشه.

عموما مجموعه های تبلیغاتی کوچک برای کاهش هزینه در بیشتر موارد پروژه را به تیم های نرم افزاری واگذار نمی کنند و بیشتر سایت هایی که به مشتریان ارائه می شود با این زیرساخت است:

زیرساخت وردپرسی:
از پکیج های سایت آماده از پیش طراحی شده (یکبار خرید بدون محدودیت تعداد نصب بین 1 تا 2 میلیون تومان) بر بستر نمایندگی هاست ارزان دایرکت ادمین (بین 75 تا 300 سایت از ماهانه حدود 360 تا 1 میلیون تومان) به اسم میزبانی در سرورهای اختصاصی خود شرکت تبلیغاتی. (درنهایت ستاپ همه این موارد به شیوه غیر استاندارد)

زیرساخت های دیگر:
نمایندگی پنل پیامکی ملی پیامک یا فراز اس ام اس برای ارائه پنل پیامکی باز هم به نام شرکت تبلیغاتی. (اگر دقت کرده باشید در تنظیمات افزونه های مدیریتی مثل دیجیتس از ماژول ملی پیامک استفاده می شود در حالی که احتمالا نام پنل پیامکی شما چیز دیگریست)

خب برای افرادی که توقع خاصی از سایت ندارند و صرفا به عنوان یک کارت ویزیت بدون هیچ تغییری صرفا داشتنش براشون مهمه زیاد تفاوتی نداره چه چیزی تحویل بگیرند این گروه کاربری عموما متوجه کمبودی نمی شوند. اما کاربرانی که روی سرعت، عملکرد و ظاهر سایتشان حساس هستند بعد از مدتی متوجه عدم توانایی های فنی سایت خواهند شد.

دومین اشتباه، خرید وبسایت از واسطه است! یعنی فردی که صرفا سایت را دست به دست کرده و به فروش می رساند به روشی که شما هیچ گونه ارتباطی با طراح اصلی وب سایت نخواهید داشت! توجه داشته باشید خرید استاندارد از واسطه به این صورت است که فرد بازاریاب پس از معرفی شما به مجموعه طراحی سایت یا فردی که بصورت فریلنسری سایت طراحی می کند، پورسانت دریافت کرده و باقی کار بین شما و آن طراح یا برنامه نویس ادامه میابد. اگر شما وب سایت را فقط از واسطه تحویل بگیرید احتمال داره مطابق با استاندارد هایی که تعریف کرده اید پاسخگو نیاز شما نباشد و مشکلات زیادی را در ادامه فعالیت آنلاین برایتان به وجود خواهد آورد.

قطعا می پرسید چرا و چه مشکلی می تواند ایجاد شود اگر وبسایت به صورت استاندارد طراحی شده باشد!

فرض می کنیم قیمت طراحی یک وبسایت پایه با خدمات مناسب و ظاهر خوب در یک شرکت معتبر امروز حدود 20 میلیون تومان باشد و شما برای کاهش این هزینه به افراد دیگر (واسطه ها) مراجعه کنید و پروژه را با حدود 7 تا 10 میلیون تومان قرارداد ببندید. بعد از عقد این قرارداد آن واسطه به دنبال افرادیست که با مبلغ 2 تا نهایتا 5 میلیون تومان آن پروژه را بصورت فریلنسری (در اکثر موارد دورکاری آنلاین بدون پشتیبانی و کنترل کیفیت است) انجام دهد. پس از تحویل از آن فریلنسر طبق لیست امکاناتی که داخل قرارداد نوشته شده بود تحویل شما می شود. و تمام!

شما برای صرفه جویی حدود 5 میلیون تومانی، الان حدود 10 میلیون تومان ضرر کرده اید و یک سایت آشغال بدون پشتیبانی تحویل گرفته اید! اگر پشتیبانی هم قرار باشد به شما تعلق گیرد قطعا کارآمد نخواهد بود چون مجدد بصورت فریلنسری فرد دیگری را برای حل مشکل به پروژه اضافه می کنند که هرکدام از این افراد سبک کاری متفاوتی دارند و تداخل های بسیار زیادی برای شما ایجاد خواهند کرد. در نهایت با مراجعه به افراد متخصص متوجه خواهید شد که سایت باید از ابتدا به روش استاندارد و صحیح طراحی و جرا شود!

توجه داشته باشید! فریلنسر های مطرح و بسیار حرفه ای هم هستند و کار باکیفیت و بسیار خوبی هم تحویل می دهند و به دلیل کیفیت کارشان قطعا مبالغ بسیار بالاتری از 5 میلیون تومان دریافت می کنند که برای واسطه صرفی ندارد پس ترجیحا با فریلنسر های تازه کار و کم تجربه کار خواهند کرد یا به صورت کارآموز علاقمندان طراحی سایت را جذب کرده و دوره های آموزشی ویدئویی را دراختیارشان قرار میدهند که نتیجه کار چندان تعریفی ندارد!

 

طراحی سایت آشغال

حالا که با روند کار آشنا شدید قطعا درک می کنید چرا یکی از پرفروش ترین وبسایت ها در مارکت وب فارسی درواقع سایت های آشغال هستند! در ادامه به استاندارد هایی می پردازیم که یک سایت آشغال را تشکیل می دهند.

9 استاندارد طراحی یک سایت آشغال

شماره 1: عدم استفاده از هیچ استانداردی!

فونت های عناوین و متون یا حتی دکمه ها از هیچ استاندارد خاصی برخوردار نیست و هرکدام به صورت موردی در جای خود یک فونت خاص و اندازه خاص استفاده شده است. هیچ کدام از تصاویر ارتباطی به موضوع وبسایت ندارند و درنهایت نسخه موبایل سالمی هم وجود ندارد! صرفا چندین المان آماده المنتوری در کنار هم تشکیل صفحه داده و بدون رعایت فاصله ها به کاربر تحویل شده است. البته در بعضی موارد برای تمیز جلوه دادن کار، فواصل بین المان ها رعایت میشه که مربوط به پکیج های از پیش طراحی شده و درونریزی شده داخل وبسایت است. عموما در طراحی این سایت ها از افزونه های جانبی المنتور مثل ElementPackPro برای افزایش المان های آماده طراحی و بجای مثلا افزودن پست تایپ با توابع وردپرس از JetEngine هم استفاده میشه که باعث سنگینی بی دلیل سایت خواهد شد.

 

شماره2: عدم آپتیمایز تصاویر یا استفاده از تصاویر با حجم های بالا + عدم استفاده از هاست فایل در سایت هایی که نیاز به میزبانی دیتا حجیم دارند!

این کار درواقع قاتل سرعت و تجربه کاربری وبسایت است! به صورت مداوم با مصرف بالای پهنای باند هاست مواجه خواهید شد و از طرف دیگر سرعت لود سایت شما بسیار کند است. امروزه هاست های وردپرسی حجم های بالایی دارند و این صرفا یک حسن نیت از سمت ارائه دهنده است و نباید به هیچ عنوان از این هاست برای نگهداری و اشتراک گذاری فایل استفاده شود! اما متاسفانه به دلیل عدم وجود دانش فنی کافی همواره مشاهده میشه ویدئو های حجیم، تصاویر و فایل های صوتی داخل هاست میزبانی سایت بارگذاری شده اند.

 

شماره3: عدم توجه به موارد امنیتی و اینکه عموما هیچ روش خاصی برای تامین امنیت استفاده نشده!

امروزه با چند جستجو کوتاه هر فردی می تواند افزونه های افزایش امنیت وردپرس را نصب کند. اما این تمام داستان نیست! شما باید با تکیه بر تجربه و دانش فنی، شرایط را بسنجید و برای بهبود عملکرد وب سایت به شیوه ی مناسب این موارد را تنظیم و کانفیگ کنید. به خاطر داشته باشید تنها داشتن یک هاست ایمن دلیل بر این نیست که شما هیچ کاری برای امنیت سایتتان نباید انجام بدید! برای پایداری بیشتر نیاز است بعد از گذشت مدت مشخص مجددا بررسی های فنی صورت گیرد و در صورت نیاز در این کانفیگ ها تغییراتی هم انجام شود. اما متاسفانه درباره سایت های به اصطلاح آشغال، ما همواره شاهد تنها نصب و فعالسازی بدون هیچگونه تنظیمی از این افزونه ها هستیم و یا در مواردی هم به دلیل عدم تنظیم صحیح این افزونه های امنیتی باعث اختلال در کار سایت و افزونه های دیگر شدند! علاوه بر بحث نصب افزونه های امنیتی، مواردی هم در بخش قالب، تنظیمات هسته وردپرس و پیکربندی سایت باید رعایت شود که عموما نادیده گرفته می شوند. نتیجه این بی دقتی ها از بین رفتن دیتا و مختل شدن کسب و کار خواهد بود.

 

شماره4: عدم ایجاد یک روند بک آپ گیری حرفه ای و ارسال فایل های بک آپ در فضایی خارج از هاست اصلی!

عموما سایت های ارزان قیمت برنامه ای برای بک آپ و تهیه نسخه پشتیبان ندارند و صرفا برپایه تهیه نسخه پشتیبان در هاستینگی که از آن سرویس می گیرند با شما قرارداد می بندند. جالب است بدانید شرکت های هاستینگ تعهدی برای ارائه نسخه پشتیبان ندارند و اگر قوانین سرویس دهی آنها را بخوانید متوجه می شوید ارائه بک آپ به عنوان یک حسن نیت و در مواقعی که سرور ها فضای خالی داشته باشند امکان پذیر خواهد بود و صاحب وب سایت موظف به رعایت قوانین است. یک استراتژی پشتیبان حرفه ای عموما دارای یک هاست بک آپ جداگانه در سروری دیگر است و به صورت روزانه یا هفتگی دیتای سایت را در آن سرور بارگذاری می کند تا هر زمان سرور میزبان دچار مشکل شد یک نسخه از اطلاعات در سرور پشتیبان موجود باشد. عدم رعایت این موضوع می تواند یک فاجعه مالی برای کسب و کارهایی که اطلاعات مالی بروز( مثل اطلاعات خرید محصولات و فاکتور ها) داخل سایت نگهداری می کنند رقم بزند! (هاستینگ های معتبر که بک آپ ریموت ارائه می دهند بسیار ایمن تر هستند اما باز هم برای پایگاه داده سایت های فروشگاهی پیشنهاد میشه بصورت روزانه خودتان در گوگل درایو بک آپ ذخیره کنید)

 

شماره5: سرعت لود بسیار کند وبسایت مخصوصا در زمانی که تعداد بازدید کننده های سایت در لحظه بیش از 5 نفر باشد! به دلیل بهینه نبودن وبسایت و عدم رعایت اصول یا موارد مربوط به هاستینگ.

توجه داشته باشید همیشه ارزانی یا گرانی یک هاست ملاک نیست! میزان پاسخگویی آن هاست به حجم بازدید (تعداد نفرات همزمان) و البته تعداد مجاز پردازش همزمان در لحظه است که هزینه و کیفیت آن هاست را مشخص می کند. حتی اگر یک هاست عالی داشته باشید اما سایت شما غیراستاندارد و بی کیفیت باشد همواره مشکلات سرعت بارگذاری و امنیت را خواهید داشت و درنهایت با بی نتیجه بودن تلاش های آنلاینتان روبرو هستید.

 

شماره6: عدم استفاده از سیستم های کش یا تنظیم اشتباه پلاگین های کش (بهینه سازی یک سایت فقط نصب یک افزونه کش نیست!)

موضوعی که در اکثر سایت های آشغال با آن روبرو هستیم، عدم وجود سیستم کش است. احتمال دارد شما این سیستم را با نام راکت، کش لایت اسپید یا هر اسم تجاری دیگری بشناسید. درواقع کار این سیستم تبدیل صفحات و محتوای داینامیک به صفحات و محتوای استاتیک و فشرده است. اگر به درستی تنظیم شود می تواند تجربه کاربری لذت بخش و سرعت بسیار بالایی را رقم بزند. سیستم کش لایت اسپید می تواند با بهرگیری از کش سمت سرور، سرعت بالاتری از راکت را ارائه بدهد. اما مسئله به این سادگی نیست! برای تنظیم کش باید دانش فنی کافی درباره سرور، ترتیب فراخوانی هرفایل و در نهایت ماهیت اصلی یک سایت داشته باشید و حداقل استاندارد های کلی یک صفحه وب در Web.Dev را مطالعه کرده باشید. عموما به دلیل نبود دانش فنی کافی در این موارد، هیچ کانفیگ خاصی انجام نمی شود و صرفا افزونه خریداری و فعال می شود تا مورد داخل قرارداد تکمیل شده باشد یا بد تر از آن یک کانفیگ اشتباه تنها برای جبران سرعت پایین وبسایت روی آن اعمال می شود. در نهایت این امر می تواند خطاهای پیچیده، تجربه کاربری بد و از کار افتادن آپشن های وبسایت را در بر داشته باشد. از طرف دیگر احتمالا پس از تنظیم ناصحیح تمامی سرعت کند و مشکلات به گردن هاستینگ انداخته می شود!

 

شماره7: استفاده از هاست های اشتراکی OverSell شده به حدی که هربار تعداد کاربران حاضر در سایت بالاتر از چند نفر رود سایت از دسترس خارج شده و بعد از چند دقیقه مجدد فعال می شود. عموما این هاست ها هزینه خیلی کمی برای فرد اصلی دارد که به مشتری نهایی بسیار گرانتر فروخته می شوند. (قیمت واقعی هاست استاندارد مشابه قیمت شرکت های معتبر است نه خیلی پایین نه خیلی بالا). می توانید برای اطلاع از قیمت با چند جستجو ساده در شرکت های میزبانی مثل: ایران سرور، لیمو هاست، پارس وی دی اس یا لاراتاندر لیست تمامی هاست ها به همراه امکانات آنها را مشاهده کنید. ترجیحا به صورت مستقیم به نام خودتان اقدام به تهیه هاست کنید تا در صورت بروز مشکل مستقیما در جریان امور مربوط به هاستینگ باشید و از معتبرترین شرکت های هاستینگ اقدام به خرید کنید.

 

شماره8: خرید دامنه سایت از سایت های تخفیفی و تازه وارد! عموما منجر به حذف یا دزدیده شدن دامنه شما می شود. سعی کنید همیشه دامنه های خود را از معتبرترین شرکت های موجود تهیه کنید.

دامنه وبسایت شما تنها راه ارتباطی مهم شما با مخاطبانتان است. اگر این دامنه به هر دلیلی توسط فرد دیگری کنترل شود، آن فرد می تواند در کوتاه ترین زمان این ارتباط را از بین ببرد یا به نفع خودش استفاده کند. پس همیشه سعی کنید ثبت و خرید دامنه را به نام و حساب کاربری خودتان در شرکت های ثبت دامنه معتبر انجام دهید.

 

شماره9: عدم استفاده از CDN های معتبر (مثل کلودفلیر، آروان کلود و…)  برای سایت هایی که به این سرویس نیاز دارند!

امروزه هر سایتی با استفاده از سرویس CDN سریعتر، بهینه تر و حتی در مواردی هم ایمن تر میتونه کار کنه پس عدم استفاده از این سرویس واقعا یک کار غیر حرفه ای و ارزان سازی پروژه محسوب میشه. درمورد CDN ها و مزایای استفاده از آنها بزودی یک مقاله جداگانه منتشر می کنم.

قطعا این لیست تا ابد ادامه داره و هرروز یک مورد جدید توسط خلاقیت افرادی که میخواهند به هر قیمتی پروژه را سریع و ارزان تحویل دهند اضافه خواهد شد. شما چه تجربه ای در مورد استفاده از سایت های آشغال دارید؟ حتما در بخش دیدگاه ها برامون بنویسید…

سیاوش
سیاوش

مهندس نرم افزار با بیشتر از 10 سال سابقه طراحی و توسعه انواع وبسایت و وب اپلیکیشن. مسلط به مباحث استراتژی، سئو و امنیت وب. مدرس دوره های طراحی وبسایت، طراحی فروشگاه اینترنتی و خدمات آنلاین دیگر، تولید/مدیریت/انتشار محتوا حرفه ای، دیجیتال مارکتینگ و کسب درآمد از اینترنت. موسس آکادمی و مارکت سیابلاگ.

14 دیدگاه

  1. سلام ممنون از اطلاعات خوبت واقعا از مقالاتت چیزهای جدید یاد میگیرم و از این وبلاگ به طراحی سایت علاقه پیدا کردم همیشه موفق باشی راستی دیزاین جدید مبارک باشه

    • دیدم درموردش هیچ مطلبی وجود نداره از طرفه دیگه همیشه موقع اعلام هزینه های پروژه ها صحبت میشه که وبسایت ارزونتر هم هست و… خواستم یکم شفاف بیان کنم که داستان چیه.

  2. دقیقا اینی که میگی فرد واسطه میده به فریلنسر که با یه عددی کمتر طراحی کنه بدون پشتیبانی حقیقت داره من این بدبختی رو کشیدم آخرشم مجبور شدم به شرکت … سفارش بدم که از اول برام طراحی کنن

    • قبلا فقط سمت وردپرس و بیشتر پروژه های خیلی ساده این اتفاق میوفتاد که خب چیز خاصی هم پیش نمیومد چون پروژه نهایتا 5 صفحه ای و شرکتی یا شخصی بود مثلا. اما الان سمت کارای اختصاصی هم مورد داشتیم از گیت هاب دانلود کردن!!!!

  3. واقعا دمتگرم! مشکله بزرگه وردپرس همین سایتای آشغالیه که یه عده تحویل دادن و نظر همه رو به وردپرس خراب کردن

    • سلام. منم منظورم همینه دقیقا حرفم با دو طرفه این موضوعه! میگم کسی سایت آشغال سفارش نده و کسی هم سایت آشغال طراحی نکنه چون بعدا هم صاحب وبسایت مشکل پیدا میکنه هم اون بنده خدایی که وبسایت رو به عنوان پروژه پشتیبانی باید تحویل بگیره بعد از چند سال که سایت کاملا داغون میشه…

  4. درواقع وقتی کارفرما تماس میگیره و میگه یک سایت لازم داره بودجه 1 میلیون پیشنهاد میده باید یک سایت به قول شما آشغال هم تحویل بگیره

  5. من ادمین سایت هستم اکثر سایت هایی که این روز ها برای پشتیبانی به ما واگذار میشه تمام این مشکلات رو دارن علاوه بر این خیلی از سایت ها داخل پوشه های هاستشون هم پره فایل ها و پوشه های عجیبه که انگار داخل فلش طراح سایت بوده اشتباهی از اونجا سر در آوردن :))

  6. واقعا عالی بود. مرسی که انقدر ساده و مبتدی پسند شفاف سازی کردین. جای چنین محتوایی خالی بود، بسیاری از سوالات پرتکرار به بهترین شکل پاسخ داده شده. ممنون و موفق باشید((:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *