مسیر راه اندازی یک کسب و کار آنلاین | آنلاین شاپ، قدم به قدم بهترین کیفیت و هزینه های واقعی آن

این روزها اکثر افرادی که علاقمند به راه اندازی کسب و کار آنلاین یا آنلاین شاپ  و کسب درآمد از این روش هستند، به شرکت ها یا افراد واسطه مراجعه می کنند (بدون اطلاع از واسطه بودن اون شرکت یا فرد) و در نتیجه، هزینه راه اندازی کسب و کار و البته نگهداری از آن عدد بسیار بالاتری از آب درخواهد آمد. همونطور که میدونید من مدرس دوره های طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی هستم و همواره سعی می کنم به کسب و کارهای نوپا کمک کنم تا باصرف کمترین هزینه توانایی راه اندازی یک زیرساخت باکیفیت و پایدار بدون نگرانی از مشکلات فنی را داشته باشند. در طی این مدت سایت های زیادی طراحی کردم که گوشه ای از فعالیت های من در بخش رزومه قابل مشاهده است. اگر از قدیمی های این وبلاگ باشید قطعا می دونید من هنگام نوشتن مقالات کاربردی همیشه به دنبال انتقال تجربیات و دانش خودم به علاقمندان به این حوزه بودم و همیشه سعی داشتم با انتقال اطلاعات شفاف، روند راه اندازی و مدیریت دنیای آنلاین رو برای همه آسونتر کنم.

این مقاله کاملا دلی نوشته شده و هیچ خبری از کلمات فنی و عجیب غریب نیست! با خیال راحت با هر سطح دانش فنی با دقت مطالعه کنید. قطعا بعد از خواندن این مقاله دیدگاه خیلی دقیق تری نسبت به راه اندازی یک کسب و کار آنلاین یا آنلاین شاپ خواهید داشت و به سادگی می توانید تصمیمات حرفه ای و آگاهانه بگیرید، هزینه کمی کنید اما بیشترین بازخورد و مناسب ترین واکنش رو داشته باشید. در انتها اگر سوالی ذهنتون رو درگیر کرده حتما برام بنویسید تا درکنار هم مقاله رو کاملتر کنیم.

خب فرض کنیم شما یک علاقمند به دنیای آنلاین هستید و رویای داشتن یک آنلاین شاپ موفق با کلی مشتری هر روز ذهنتون رو درگیر کرده. قبل از هر چیز سعی کنید موضوع و هدف آنلاین شاپ خودتون رو مشخص کنید، این مورد باید مطابق با علایق شما و البته ارتباطات فعلی شما باشد. مثلا شما عاشق قهوه هستید و ارتباطات کافی جهت تهیه قهوه با قیمت مناسب را دارید. این ارتباطات به شما اجازه می دهد یک فروشگاه آنلاین مواد اولیه کافی شاپ راه اندازی کنید. شاید بپرسید چرا باید حتما ارتباطات کافی برای تهیه قهوه داشته باشیم؟ علت اصلی موضوع قیمت گذاری و فروش است. زمانی که از واسطه خرید کنید هرچقدر از فروشنده اصلی فاصله داشته باشید سود کمتر و قیمت بالاتری داخل سایت خواهید داشت و این امر باعث کاهش فروش و کاهش درآمد شما میشه. پس قبل از هر کاری دنبال ارتباطات مناسب جهت تهیه اجناس به مناسبترین قیمت ممکن باشید. در مرحله بعدی قراره یک اسم جذاب و به یاد ماندنی برای کسب و کارتان انتخاب کنید و در ادامه مقاله همراه من باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند نمایش فهرست

قدم اول برای شروع کسب و کار آنلاین: تهیه نیازمندی های یک وب سایت نوپا

نیاز های اولیه راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی کامل شامل این لیست میشه:

نیازمندی های یک وب سایت نوپا

  • ثبت یک دامنه
  • خرید فضای میزبانی سایت یا هاستینگ
  • خرید یک قالب وردپرسی اورجینال به همراه لایسنس
  • ثبت نام در سایت ای نماد و تکمیل مدارک (همان نماد اعتماد الکترونیک و مجوز اصلی دریافت درگاه پرداخت آنلاین شما)
  • ثبت نام در یکی از سایت های درگاه پرداخت واسط مثل: زرین پال، زیبال یا پی پینگ
  • ثبت نام در یک پنل پیامکی مثل ملی پیامک یا فراز اس ام اس و تکمیل مدارک

این لیست برای شروع کار کافیه و اصلا نگران نباشید کار سختی در پیش ندارید و مطمئن باشید ارزششو داره براش وقت بذارید و تلاش کنید. قطعا ذهنتون درگیر پیداکردن مشتری و تبلیغات هستش، باید بگم به اونم میرسیم نگرانش نباشید، توی این مقاله هیچ فوت کوزه گری و پنهونی درکار نیست تمام تجربیات و نکات رو در اختیارتون میذارم.

 

بخش اول: دامنه و هاست + مراحل خرید آنها

دامنه

دامنه چیست: چقدر هزینه دارد و از کجا تهیه کنیم

دامنه یک آدرس در بستر اینترنت است که مخاطبان شما از طریق این آدرس به سایت شما دسترسی پیدا می کنند. بر خلاف باور عموم اینکه یک سایتی دامنه ir داشته باشد دلیل بر میزبانی سرور های این سایت در داخل کشور نیست و پسوند دامنه صرفا شامل آدرس آن سایت است نه لوکیشن میزبانی فایل های آن. به این صورت که می توانید دامنه ir داشته باشید ولی سرور سایت شما در کشور آلمان باشد یا برعکس دامنه .com داشته باشید ولی سرور سایت شما در تهران باشد. (در ادامه در رابطه با سرور و فضای میزبانی سایت بیشتر صحبت می کنیم)

خب برای آنلاین شاپ اگر راستشو بخواید فرقی نداره چه نوع پسوند دامنه ای انتخاب می کنید. سعی کنید پسوندی رو انتخاب کنید که هزینه ثبت و تمدید پایین و درکنار اون بین کاربرا شناخته شده باشه. مثلا دامنه های com و net و org بین کاربرا کاملا شناخته شده هستن و به سادگی به خاطر سپرده میشوند اما پسوند هایی مثل Store , center و… کمتر شنیده شده اند و احتمال اینکه کاربر سردرگم بشه هستش پس سعی کنید سراغ پسوند های دامنه ناآشنا نرید.

برای یک کسب و کار آنلاین که داخل کشور قصد فعالیت داره قطعا دامنه ir و com بهترین گزینه ها هستند. دامنه ir هزینه بسیارکمی دارد و با حدود 80 هزارتومان بصورت سالانه قابل ثبت است. دامنه com هم بین سایت های مختلف از 530 هزارتومان تا 800 هزارتومان بسته به وبسایتی که ازش خرید می کنید متفاوت هستش. سعی کنید دامنه های ir را فقط از nic.ir تهیه کنید تا فقط خودتان به آن دسترسی داشته و مالکیت 100% داشته باشید. برای دامنه های بین المللی مثل com سعی کنید از شرکت های معتبر مثل ایرانسرور، پارس وی دی اس و … تهیه کنید.

نکته مهم: قطعا هنگام سرچ در گوگل به یک سری نتایج در ابتدای لیست بر خوردید که تبلیغاتی هستند و کنار لینک سایت نوشته شده ADS یا تبلیغات یا اسپانسر. این کار یک نوع تبلیغات برای سایت است و به گونه ای برای هر کلیک و ورودی به سایت شما باید به گوگل هزینه پرداخت کنید. اگر در آینده مایل هستید از این مدل تبلیغات برای کسب و کارتان داشته باشید سعی کنید دامنه ir تهیه نکنید چون تحریم هستیم و گوگل خدمات تبلیغاتی به شما نمی دهد. Com و دیگر دامنه های بین المللی مشکلی ندارند.

 

هاست چیست: معرفی انواع آن به همراه میزان هزینه و برای تهیه آن به کجا مراجعه کنیم

هاست چیست: معرفی انواع آن به همراه میزان هزینه و برای تهیه آن به کجا مراجعه کنیم

دومین نیازمندی برای راه اندازی هرنوع وب سایتی، داشتن هاست است. هاست در حقیقت فضاییست برای میزبانی و نگهداری فایل ها، تصاویر و به صورت کلی تمام آنچه سایت شما را تشکیل میدهند در این فضا نگهداری می شود. فرض کنید دامنه Digikala.com را در مرورگر خود فراخوانی کنید، در حقیقت با استفاده از این آدرس به هاست سایت دی جی کالا متصل می شوید و وب سایت از آنجا برای شما بارگذاری می شود. هرچقدر میزان تصاویر و فایل های شما بیشتر باشد، به میزان فضای بیشتری هم احتیاج خواهید داشت.

مولفه های دیگری هم هست که در انتخاب هاست مهمه مثل میزان پردازنده و رم اختصاصی شما. در حقیقت این مولفه ها میزان قدرت و سرعت بارگذاری وب سایت شما را مشخص می کنند. البته سرعت سایت به خیلی موارد گوناگونی مربوط است که در ادامه مقاله درمورد تمام موضوعات صحبت میشه.

در مورد هاست نکته مهمی که باید بهش دقت کنید اینه، کنترل پنل و لوکیشن سرور میزبانی، در حقیقت برای سایت های فروشگاهی بهترین انتخاب همیشه کنترل پنل Cpanel و لوکیشن میزبانی ایران هستش. به دلیل سادگی استفاده از سی پنل و در دسترس بودن میزبان های ایرانی تقریبا ریسک از دست رفتن اطلاعات و مشکلات فنی سمت هاست رو به حداقل میرسونید. اکثرا به افرادی که به تازگی وارد دنیای آنلاین شدن پیشنهاد میشه از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس یا پرستا شاپ استفاده کنند چون جامعه آماری بسیار زیادی داره و هر مشکلی داشته باشید با یک سرچ ساده جواب پیدا میشه و علاوه بر این شما اگر نیاز به فرد متخصص داشته باشید چون جامعه آماری زیادی داره با هزینه کم در دسترس شماست.(در این مقاله قراره در رابطه با راه اندازی سایت با استفاده از وردپرس صحبت کنیم که محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا وبسایت بین کاربران ایرانه)

برای خرید هاست کافیه توی گوگل سرچ کنید “هاست وردپرس” که شرکت های زیادی رو مشاهده می کنید، از بین شرکت های قدیمی میشه به ایرانسرور و پارس وی دی اس اشاره کرد که طی سال های گذشته خدمات خوبی رو ارائه دادند. در مورد شرکت های تازه وارد تر مثل لیمو هاست خودم تجربه خرید ازشون نداشتم اما باتوجه به بازخوردی که از دوستان و همکاران درمورد این شرکت گرفتم خدمات مناسبی دارند. ( همونطور که گفتم این مقاله مربوط به معرفی هاستینگ خودمون نیست و کاملا خودمونی نوشته شده پس خودمون تو این لیست نیستیم! )

 

مراحل خرید دامنه

مراحل خرید دامنه و هاست اصلا چیز پیچیده ای نیست، مراحل خرید هاست و دامنه در تمام شرکت ها یکسان است و تفاوتی ندارند کافیه داخل پنل کاربری شرکت موردنظر بطور مثال ایرانسرور عضو شوید. بعد از عضویت، باقی مراحل فارسی و سادس کافیه از دکمه ثبت دامنه باقی مراحل رو دنبال کنید. همین!

برای مثال: بعد از ورود به بخش ثبت دامنه با چنین صفحه ای روبرو می شوید:

  • در فیلد مربوطه نام دامنه ای که میخواهید را وارد کنید (این مرحله بررسی می شود که توسط فرد دیگری ثبت شده است یا خیر چون نام دامنه مثل کد ملی باید منحصر به فرد باشد)

پس از بررسی نام دامنه اگر توسط کس دیگری ثبت نشده باشد یا به اصطلاح آزاد باشد چنین پیامی برای شما نمایش داده می شود و هزینه ثبت به صورت یک ساله قابل مشاهده است. بصورت کلی هزینه ثبت در اکثر شرکت ها یک ساله و در بعضی تا 10 ساله نیز قابل پرداخت است.

  • در ادامه می توانید روی دکمه “افزودن به کارت” کلیک کنید تا به سبد خرید شما اضافه شود.

 

در مرحله بعدی باید هاستتان را به دامنه معرفی کنید تا به آن متصل شود. اگر درحال خرید دامنه هستید و هنوز هاست ندارید می توانید روی دکمه “افزودن هاست” کلیک کنید و به انتخاب پکیج هاست بپردازید به صورت اتوماتیک به دامنه شما متصل می شود. اما اگر از قبل هاست دارید باید آدرس های NS که توسط ارائه دهنده هاست به شما ارائه می شود را وارد کنید. این آدرس ها عموما پس از خرید هاست در ایمیل به شما اعلام می شوند.

  • در نهایت سفارش خود را تکمیل کرده و وارد درگاه پرداخت شوید. پس از پرداخت حدود یک ساعت برای دامنه های بین المللی و حدود 24 تا 72 ساعت برای دامنه های ملی زمان خواهد برد تا ثبت و فعال شوند.

 

نکته بسیار مهم: سعی کنید فقط دامنه های بین المللی را از شرکت های هاستینگ تهیه کنید و برای خرید دامنه های ملی خودتان به صورت مستقیم در nic.ir که ارائه دهنده اصلی دامنه های ملی است ثبت نام کرده و اقدام به ثبت دامنه کنید.

به صورت کلی برای ثبت دامنه ملی شما باید داخل این سامانه ثبت نام کرده باشید و احراز هویت شوید. در نهایت یک کد شناسه کاربری به شما تحویل داده می شود که با استفاده از آن می توانید در شرکت های هاستینگ مثل ایرانسرور یا پارس وب هاست و… اقدام به ثبت دامنه ملی کنید. اما من پیشنهاد می کنم همیشه از داخل سامانه nic.ir خودتان مستقیم دامنه ملی ثبت کنید تا همیشه تنها خودتان به آن دسترسی داشته باشید نه هیچ فرد یا شرکت واسط دیگری. مراحل ثبت دامنه تفاوتی ندارد فقط از نظر بصری هر سایت با سایت دیگر متفاوت است.

 

مراحل خرید هاست

مشابه با مراحل خرید دامنه، این مورد هم در تمامی شرکت ها مراحل یکسانی دارد و تنها تفاوت ظاهر پنل کاربری آن شرکت است. برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی استاندارد حداقل به 3 گیگابایت فضا و حدود 30 گیگابایت پهنای باند ماهیانه احتیاج دارید. این فضا بسته به حجم فایل ها و میزان بازدید سایت شما در آینده قابل افزایش بوده و احتیاجی نیست از ابتدای کار هزینه زیادی برای هاستینگ بپردازید.

پس از ورود به ناحیه کاربری شرکت هاستینگ موردنظر، کافیست از بخش “افزودن سرویس جدید” وارد بخش محصولات شده و هاست مورد نظر را انتخاب کنید. چیزی مشابه با تصویر زیر:

  • از بین پلن های موجود انتخاب کرده و روی دکمه سفارش کلیک کنید.

نکته مهم: زمان تهیه هاست توجه داشته باشید لوکیشن ایران مناسب ترین نوع هاستینگ برای فروشگاه های داخلی است زیرا با درگاه پرداخت های ملی و سامانه های ارسال پیامک سازگار است و در صورت بروز مشکلات فنی سرور، شرکت ارائه دهنده دسترسی کاملی به سرور دارد در مقایسه با سرور های اروپا که دسترسی فیزیکی به آنها برای اکثر شرکت ها امکان پذیر نیست و پشتیبانی آنها عموما با چالش هایی همراه است. فقط در صورتی که برای موارد خاص مربوط به سئو (در صورت تحریم سرویسی خاص) می توانید از سرویس های اروپا استفاده کنید در غیر این صورت اولین پیشنهاد من به شما هاست ایران است.

عموما پکیج های وردپرسی در اکثر شرکت ها ارائه می شوند که تفاوتشان با هاست لینوکس عادی در حقیقت قدرت و سرعت آن است. به این گونه که منابع بالاتر و نوع سخت افزار بروزتری دارند تا جوابگو نیاز سایت های بزرگتر با بازدید بالا باشند. البته برای شروع احتیاجی به خرید پکیج های گران قیمت ندارید اما ترجیحا اگر هاست مناسب وردپرس تهیه کنید تا مدت زیادی خیالتان از بابت میزبان سایتتان راحت خواهد بود.

در مرحله بعد اگر دامنه ندارید می توانید دامنه جدید ثبت کنید اگر دامنه را قبلا ثبت کرده اید کافیست مانند تصویر گزینه سوم را انتخاب کرده و آدرس دامنه خود را بنویسید.

  • دقت کنید پس از خرید هاست، آدرس NS های آن برای شما ایمیل می شود. این آدرس ها را برای دامنه باید ثبت کنید تا دامنه به هاست خریداری شده متصل شود. این عملیات از بخش “دامنه های من” و مدیریت نیم سرور های دامنه انجام می شود.

(اگر در مراحل اتصال دامنه به هاست مشکلی داشتید می توانید به بخش پشتیبانی شرکت هاستینگ تیکت ارسال کنید تا به صورت رایگان برای شما این اتصال صورت بگیرد.)

در مرحله بعدی مشخصات هاست انتخاب شده را مشاهده می کنید و میتوانید دوره پرداخت را از ماهانه به سه ماهه، شش ماهه و سالانه تغییر دهید. اکثر شرکت ها برای پرداخت سالانه تخفیف درنظر میگیرند. نهایتا در صورت تایید به صفحه نهایی سازی سفارش هدایت می شوید.

  • پس از تایید صفحه ای مشابه با صفحه زیر در اختیارشما قرار می گیرد که در آن فاکتور نهایی آماده پرداخت است.

 

پس از پرداخت، هاست شما از بخش “سرویس های من” در دسترس خواهد بود. توجه داشته باشید بسته به سیاست ارائه خدمات هر شرکت، در این مرحله ممکن است به صورت آنی سفارش شما تایید شده و هاست فعال شود یا اینکه نیازمند تایید کارشناس باشد. در هر صورت یا به صورت آنی یا نهایتا پس از چند دقیقه هاست برای شما فعال و آماده استفاده است.

تا این مرحله از آموزش یادگرفتید به سادگی در یک شرکت میزبانی وب ثبت نام کرده و خدمات دامنه و هاستینگ را سفارش دهید. همانطور که قبلا گفته شد اگر در این مرحله تازه کار هستید و نتوانستید قسمتی را به درستی انجام دهید جای هیچ نگرانی نیست این شرکت ها بخشی به نام تیکت پشتیبانی دارند که هر موضوع و ابهامی در آن به سادگی قابل پیگیری و حل است. کافیست در آن بخش تیکت (پیام) ثبت کرده و منتظر پاسخ کارشناس فنی و انجام موارد درخواستی باشید.

 

بخش دوم: خرید بهترین قالب های فروشگاهی وردپرس

وردپرس درواقع یک سیستم مدیریت محتوا محبوب برای راه اندازی سایت است. به این گونه که تمامی پست ها، محصولات و بطورکلی تمام بخش های سایت شما توسط این سیستم راه اندازی و مدیریت می شود. این سیستم رایگان و متن باز است به گونه ای که بدون پرداخت هیچ هزینه ای به صورت کاملا رایگان می توانید از آن استفاده کنید. اما مواردی مانند قالب سایت (ظاهر فروشگاهی سایت) و یک سری امکانات خاص شامل پرداخت هزینه هستش. این هزینه بابت امکانات اضافی به گروه های توسعه دهنده ماژول ها و قالب های وردپرس پرداخت می شوند و عموما بین 250 تا 1 میلیون تومان برای قالب سایت و امکانات کلی هزینه خواهد داشت. این هزینه به صورت یک بار پرداخت و بهرمندی از آپدیت مادامالعمر است.

پیشنهاد من: تنها افزونه های ایرانی را از مارکت های معتبر مثل راستچین و ژاکت تهیه کنید. افزونه هایی که ایرانی نیستند و صرفا فقط ترجمه شده اند به هیچ عنوان اورجینال نیستند و همه نال شده (فقل شکسته) حساب می شوند. برای دانلود این افزونه ها کافیست به بخش افزونه های لاراتاندر، یا مراجع دانلود رایگان دیگر مثل پلاگین یاب و پرشین اسکریپت سر بزنید و نیازی به پرداخت هزینه های زیاد نیست. برای اینکه خیالتون راحت باشه از ویروسی نبودن این فایل ها، می توانید فایل ها را در ابزار VirusTotal اسکن کنید. این ابزار با تمامی آنتی ویروس های مطرح شروع به اسکن فایل می کند و اگر ویروس یا بد افزاری داخل آن باشد به شما اطلاع می دهد.

در ادامه بهترین قالب های فروشگاهی وردپرس را مشاهده می کنید. این قالب ها تمامی امکانات مورد نیاز برای راه اندازی فروشگاه های آنلاین را دارا می باشند و بدون نیاز به دانش برنامه نویسی به شما امکان راه اندازی فروشگاه اینترنتی بر روی هاست و دامنه خودتان را می دهند.

 

قالب دیجیلند | یکی از حرفه ای ترین قالب های فروشگاهی وردپرس/ووکامرس : لینک جزئیات قالب

 

قالب پارس کالا |قالب حرفه ای و پر از امکانات که به تازگی بین کاربران زیادی محبوب شده است : لینک جزئیات قالب

قالب کاوه | یکی از رقبا جدید برای قالب محبوب دیجیلند : لینک جزئیات قالب

 

قالب کندو |از پرفروش ترین قالب های گذشته تا کنون : لینک جزئیات قالب

 

قالب سپید |قالب ساده و شیک برای راه اندازی انواع سایت فروشگاهی : لینک جزئیات قالب

 

قالب بقال |امکانات متنوع و دمو های متفاوت به همراه یک پنل کاربری شیک : لینک جزئیات قالب

 

 

نصب و راه اندازی قالب های آماده وردپرسی

تمامی هاستینگ های معتبر، پس از خرید هاست به شما خدمات نصب و راه اندازی وردپرس را بصورت رایگان ارائه می دهند. کافیست پس ازخرید قالب فایل نصب آسان آن را دانلود کرده و از قسمت تیکت پشتیبانی، به پشتیبان هاست خود تحویل دهید. در کمترین زمان ممکن سایت شما مشابه با دمو خریداری شده آماده خواهد بود.

  • اگر به هر دلیل خودتان علاقمند به نصب آن هستید، تمامی این قالب ها هنگام خرید فایل آموزش نصب آسان بر روی هاست سی پنل را دارا می باشند. با مطالعه آن و دنبال کردن مراحل می توانید سایت خود را نصب و راه اندازی کنید.

 

دریافت مجوز نماد اعتماد الکترونیک یا ای نماد: موردنیاز برای دریافت درگاه پرداخت آنلاین

این مورد بیشتر جنبه اداری و تکمیل مدارک دارد تا اینکه فنی باشد. کافیست وارد سایت enamad.ir شوید و مدارک هویتی خود را تکمیل کنید. در نهایت مشخصات کسب و کارتان از شما خواسته می شود که با تکمیل فرم های آن و احراز هویت، هزینه دو ساله این مجوز را به مبلغ 175هزارتومان بصورت آنلاین پرداخت می کنید و کد کوتاهی مبنی بر نمایش این نماد داخل سایتتان در اختیارتان قرار می گیرد. در بخش مدیریت قالب سایت شما، بخشی وجود دارد به نام کد ای نماد که این قطعه کد را داخلش کپی می کنید. از این پس پایین سایت شما این مجوز نمایش داده می شود و اگر کاربر روی آن کلیک کند شناسنامه کسب و کار شما در سایت ای نماد برای آنها نمایش داده می شود.

نکته قبل توجه: سیستم اینماد هم مثل هر سایت دیگری همواره در حال توسعه و بهبود است و ممکنه در روند ارائه خدمات مشکلاتی داشته باشد. در صورت بروز هرگونه مشکل کافیست مشابه با شرکت های هاستینگ، دربخش پشتیبانی این سایت هم تیکت ثبت کنید تا در سریع ترین زمان ممکن به مشکل شما رسیدگی شود.

 

ثبت نام و دریافت درگاه پرداخت: زرین پال

  • قبل از اینکه درخواست درگاه پرداخت اینترنتی دهید، لازم است حتما مراحل دریافت ای نماد را طی کنید و این مجوز را داخل سایت خود قرارداده باشید.

زرین پال یک شرکت پرداخت واسط است که همزمان تعداد زیادی درگاه پرداخت را برای شما فعال میکند. مزیت استفاده از چنین سرویس هایی در مقابل با درگاه پرداخت مستقیم این است که درگاه مستقیم متصل به یک بانک بوده و اگر تداخلی در آن صورت گیرد سایت شما امکان دریافت مبالغ را ندارد اما درگاه پرداخت واسط چون تعداد بیشتری درگاه همزمان متصل است درزمان پرداخت به مناسبترین درگاه متصل می شود. البته هزینه آن از درگاه پرداخت مستقیم گرانتر است. این هزینه حدودا 1 درصد از هر تراکنش است که میتوانید تنظیم کنید از کاربر دریافت شود یا از سهم شما کم شود. بصورت کلی این درگاه بدون نیاز به پرداخت هزینه اولیه است و افزونه اتصال آن به وردپرس نیز رایگان است تنها همان یک درصد را پرداخت می کنید.

عموما برای سایت های نوپا به دلیل تعداد کم تراکنش ها پیشنهاد می شود از سرویس های درگاه پرداخت واسط استفاده شود. درصورتی که در ادامه فعالیت شما تعداد و مبلغ تراکنش ها بالارفت می توانید برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم به بانک خود مراجعه کرده و درخواست دهید. روند اتصال آن به همراه افزونه های وردپرسی ارزان قیمت (بین 50 تا 300 هزارتومان) صورت می گیرد.

 

ثبت نام و دریافت پنل پیامکی: ارسال سریع و اتوماتیک پیامک به کاربران

اگر دقت کرده باشید امروزه دیگر ثبت نام در سایت های فروشگاهی با ایمیل صورت نمی گیرد. اکثرا توسط پیامک و شماره تلفن همراه این عضویت انجام می شود. حتی ورود هم با رمز و کلمه عبور یک بارمصرف که توسط پیامک ارسال می شود صورت می گیرد. برای این منظور لازم است یک پنل پیامکی تهیه کنید. پنل پیامکی در حقیقت یک سرویس ارسال و دریافت پیامک است که با اتصال به سایت شما می تواند عملیات ارسال پیامک های ورود، عضویت، اطلاع رسانی یا حتی تبلیغاتی را به سادگی برای شما انجام دهد.

این سرویس هزینه چندان چشمگیری ندارد! عموما پنل های آن بین 130 تا 480 هزارتومان بسته به میزان شارژ اولیه آن هزینه دارد و به صورت سالانه قابل تمدید است و برای ارسال پیامک بصورت شارژی هزینه پرداخت می کنید. برخی از شرکت ها هم پنل را به صورت مادام العمر تحویل می دهند و در ادامه تنها هزینه شارژ ارسال پیامک را می پردازید. حتی می توانید در صورت تمایل سرویس نمایندگی فروش این پنل ها را تهیه کرده و به دوستان و آشنایان یا حتی مشتریان خود هم مشابه با این پنل را به نام برند خودتان به فروش برسانید. (سرویس نمایندگی ملی پیامک با هزینه سالانه 500 هزارتومان از پرچمداران این مورد است که اکثر طراحان سایت از این سرویس استفاده می کنند و به نام خودشان پنل پیامکی را به مشتریانشان به فروش میرسانند).

پیشنهاد من شرکت ملی پیامک یا فراز اس ام اس است. این دو شرکت ماژول های ارسال پیامک را هم در اختیارتان می گذارند اما اکثر قالب های وردپرسی بدون نیاز به ماژول در قالب امکانات خودشان امکان وصل شدن به این پنل ها را فراهم کرده اند. کافیست ثبت نام کرده، مدارک خود را تکمیل کنید و مشخصات اتصال به این پنل را از پشتیبانی آن دریافت کنید. در نهایت با واردکردن این مشخصات در مدیریت سایتتان، ورود، عضویت و اطلاع رسانی سایت متصل به پنل پیامکی می شود. (تمامی قالب هایی که معرفی شد آموزش این مورد را در بخش آموزش های استفاده قرار داده اند)

در نهابت، کافیست طبق آموزش های قالب وردپرسی که تهیه کرده اید پیش بروید و ظاهر وبسایت را مشابه با چیزی که مد نظرتان است بسازید. این ویرایش ها شامل برنامه نویسی نمی شود کافیست کار با پنل سایت را یاد بگیرید تا به سادگی بتوانید تغییرات موردنظرتان را اعمال کنید. تمام قالب ها امروزه از ویرایشگر المنتور پشتیبانی می کنند که این ویرایشگر به صورت دیداری به شما امکان ویرایش صفحات سایت را می دهد. در این مرحله اکثر کسب و کارها احتیاج دارند یک ادمین استخدام کرده تا به عنوان مدیر فروشگاه محصولات را مدیریت کرده و به پاسخگویی کاربران بپردازد. در نظر داشته باشید استخدام یک فرد آشنا به پنل وردپرس می تواند در افزایش فروش شما بسیار تاثیرگذار باشد.

 

تا این مرحله یک سایت راه اندازی کرده اید که امکانات کاملی برای فروش آنلاین به همراه مجوزها و تمامی موارد موردنیاز یک فروشگاه آنلاین مثل ارسال پیامک را دارا می باشد. در ادامه فعالیت ها باید یاد بگیرید چطور وبسایتتان را به موتور های جستجو مثل گوگل معرفی کنید و چطور برای این منظور صفحات وب سایت را بهینه سازی کنید. سرعت ساییتان را بالاببرید و تجربه کاربری بهتری برای کاربران خود بسازید. در قسمت دوم این مقاله، به بررسی این موارد و افزودن امکانات بیشتر به فروشگاه آنلاینتان می پردازیم.

 

سیاوش
سیاوش

مهندس نرم افزار با بیشتر از 10 سال سابقه طراحی و توسعه انواع وبسایت و وب اپلیکیشن. مسلط به مباحث استراتژی، سئو و امنیت وب. مدرس دوره های طراحی وبسایت، طراحی فروشگاه اینترنتی و خدمات آنلاین دیگر، تولید/مدیریت/انتشار محتوا حرفه ای، دیجیتال مارکتینگ و کسب درآمد از اینترنت. موسس آکادمی و مارکت سیابلاگ.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *