مشکل راکت وردپرس | کش چیست و معرفی بهترین افزونه های کش وردپرس

امروزه سیاست کش سازی صفحات سایت یکی از باید های هرنوع سایتی بوده و اگر بدون توجه بهش سایت طراحی و رها شود قطعا تجربه کاربری و در ادامه رتبه سئو سایت شما افت خواهد کرد. کش و سیاست های مختلف آن حوزه بزرگ و فناوری اساسی دارد که متاسفانه اکثر افراد بدون توجه به زیرساخت فنی تنها با دانلود، نصب و فعالسازی یک افزونه تصور می کنند که هرکاری برای کش نیاز بوده انجام داده اند و توقع دارند سرعت فوق العاده مشاهده کنند. متاسفانه باید بگم اینطور نیست! البته که افزونه های وردپرسی تا حد زیادی کار رو براتون ساده خواهند کرد اما بازهم بدون توجه به مسائل فنی و فقط با کلیک کردن روی دکمه “فعالسازی افزونه” یا مثلا کلیک کردن روی دکمه “فشرده سازی جاوا اسکریپت” قرار نیست سرعت و عملکرد سایتتون به 100% برسه. مگر در ویدئو های تبلیغاتی و جذب مخاطب صفحات مجازی برای فروش دوره احتمالی…

 

کش چیست و چرا حتما باید ازش استفاده کنید

برای بهبود عملکرد و سرعت بارگذاری سایت، این روزها استفاده از کش اجتناب‌ناپذیره. کش، یک فناوری اساسی در جهت بهبود عملکرد وب سایت‌هاست که با ذخیره اطلاعاتی که به طور مکرر از وب سرور/پایگاه داده درخواست می‌شوند، برای دفعات بعدی از آنها استفاده می‌کند. این کار باعث کاهش زمان لود صفحات و بهبود کلی عملکرد وب سایت می‌شود.

سیاست‌های کش عموما شامل انقضای کش، انواع کش و هماهنگی با سیاست‌های بروزرسانی می‌شود. در وردپرس، استفاده از کش یک امر اختیاری نیست و حتما باید ازش استفاده کنید. زیرا وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای داینامیک است که بارگذاری برخی صفحات و اطلاعات آن عموما زمان‌بر خواهد بود. با استفاده از کش، این بارگذاری‌ها به طور قابل توجهی سریع‌تر می‌شود و تجربه کاربری بهبود می‌یابد. استفاده از افزونه‌های کش وردپرس، به کاربران امکان می‌دهد تا تنظیمات مختلف کش را مدیریت کرده و از آن برای بهبود عملکرد وب سایت‌های خود استفاده کنند.

 

قبل از معرفی افزونه های کش

بهینه سازی سایت یک حوزه گسترده است و تخصص بالایی حداقل در حوزه برنامه نویسی فرانت اند نیاز داره مخصوصا مهارت و دانش فنی بالا در جاوا اسکریپت به بهینه ترین شکل ممکن نه صرفا هر کدی که کار میکنه. سیاست کش سازی صفحات سایت تنها یک بخش از این حوزه هستش پس با بهینه سازی سایت آن را اشتباه نگیرید.

 

معرفی بهترین افزونه های کش وردپرس از دیدگاه سادگی نصب برای افراد مبتدی و کانفیگ های پیچیده برای سایت های حرفه ای

اگر طراح سایت هستید قطعا این روز ها با آپدیت هسته Core Web Vitals با مشکلاتی مواجه شدید که دنبال رفعش هستید. برای رفع مشکلات و بهینه سازی سایت یکی از کارهایی که باید انجام بشه رعایت سیاست های کش و استفاده از یک افزونه مناسب برای مدیریت آن است. در ادامه بهترین افزونه های کش وردپرس را از دیدگاه سادگی در نصب و راه اندازی و پیچیده اما حرفه ای بررسی خواهیم کرد. دقت کنید افزونه های ساده عموما انعطاف پذیری کمی دارند و درصورت بروز مشکلات احتمالی کار زیادی از دستتون برنمیاد و نهایتا مجبور به غیر فعالسازی یکی از آپشن ها می شوید.

 

راکت وردپرس | ساده ترین و در عین حال یکی از بهترین افزونه های کش برای وردپرس

مشکل راکت وردپرس

این افزونه از ابتدای انتشار محبوبیت بسیار زیادی بین مدیران سایت های وردپرسی داشت به گونه ای که اکثر سایت های سریع درحال استفاده از این افزونه بودند. سادگی در نصب و استفاده از این افزونه یکی از مهم ترین نکات محبوبیت آن است. به این صورت که پس از نصب با زدن چند تیک در تنظیمات آن تقریبا رتبه قابل قبولی داشتید. علاوه بر این وجود نسخه های نال شده با قیمت های بسیار پایین که در اکثر سایت ها حتی به اسم نسخه اورجینال هم به فروش می رسیدند و داشتن پشتیبانان فارسی در همین سایت ها در صورت بروز مشکلات یا نیاز به راهنمایی هم یکی دیگر از دلایل محبوبیت این افزونه در ایران بود. درکل این افزونه در حالت اورجینال (خرید رسمی از wp media سازنده اصلی این افزونه) تاثیر بسیار چشمگیر و سرعت بسیار خوبی رو برای سایت شما بدون داشتن دانش فنی بالا درپی داره.

مشکل راکت وردپرس چیست؟ چرا سرعت سایت با راکت وردپرس کمتر شده

همه چیز خوب پیش میرفت تا اینکه دوتا اتفاق افتاد. پس از آپدیت جدید گوگل Core Web Vitals و مهم تر از اون تغییراتی که در لایسنس افزونه راکت وردپرس اتفاق افتاد، شاهد این هستیم که این افزونه در نسخه های نال شده یا همان قفل شکسته ماژول Remove Unused CSS کار نمی کند و این مسئله باعث افت شدید پرفورمنس سایت شما و درنتیجه ایجاد ارور های مکرر در Search Console می شود. به گونه ای که بعد از خاموش کردن راکت وردپرس به طرز باورنکردنی سرعت سایت شما بهتر هم میشه!!

حالا این مسئله که با روش هایی میشه اعتبار سنجی لایسنس های فیک را به صورت موقت به تعویق انداخت و به شکلی یک راه حل موقتی ارائه کرد دیگه بستگی داره به شما و اینکه همچنان استفاده از نسخه نال شده در برنامه های شما هست یا خیر. اما اگر نظر منو بخواین خرید این افزونه به صورت اورجینال ارزشمنده و اگر کسب و کارتون این اجازه رو بهتون میده حتما خرید نسخه اصلی رو انجام بدین. راه حل به صرفه هم میتونه استفاده از هاستینگ هایی باشه که این افزونه را به صورت رایگان ارائه می کنند. این شرکت ها نسخه لایسنس نامحدود را از WP Media به صورت سالانه تهیه کرده و به مشتریان خود به عنوان هدیه سرویس های وردپرسی ارائه می کنند. کاملا اورجینال و با خیال آسوده استفاده کنید.

 

سوپر کش وردپرس | افزونه کش منتشر شده توسط گروه Automatic رسمی وردپرس

کش وردپرس

این افزونه همونطور که هنگام نصب مشاهده می کنید، توسط گروه اتوماتیک وردپرس که همان تیم رسمی پروژه وردپرس هستند مشابه با افزونه های دیگر این گروه مثل ووکامرس بصورت کاملا منبع باز، رایگان ساخته و منتشر می شود. پیچیدگی استفاده کمتری نسبت به باقی افزونه های رایگان دارد. سرعت مناسب اما قابلیت انعطاف پذیری کمتری خواهد داشت. بیشتر مناسب سایت های کوچک با قابلیت های پایه مثلا یک بلاگ شخصی کوچک با قالب سبک است و اگر آن را برای یک سایت مجله خبری سنگین و پر از محتوا استفاده کنید چندان سرعت قابل قبول و سایت بهینه ای نخواهید داشت.

 

افزونه کش وردپرس آپتیمایز | WP Optimize بهینه ساز سریع و کش قابل قبول

این افزونه کمی پیچیدگی بیشتری برای نصب و پیکربندی دارد اما درکل اگر از هاست هایی استفاده می کنید که وب سرور لایت اسپید ندارند، گزینه خوبی هستش و در صورت کانفیگ صحیح، سرعت و عملکرد خوبی رو ارائه میده. همچنین چون رایگان هستش نیازی به پرداخت هزینه لایسنس هم ندارید.

 

افزونه کش وردپرس لایت اسپید | بهینه سازی همه جانبه بدون نقص به همراه پیشرفته ترین انواع کش

افزونه کش وردپرس لایت اسپید

اگر دانش فنی نسبتا بالا در حوزه برنامه نویسی فرانت اند داشته باشید و استاندارد های جدید رو از سایت رسمی Web.Dev مطالعه کنید، این افزونه مناسب ترین و حرفه ای ترین ابزار برای بهینه سازی و کش وردپرس مخصوص شماست. اگر تجربه کانفیگ این افزونه را داشته باشید، مطمئنا میدونید که کاری وجودنخواهد داشت که توی تنظیمات آن اقادر به انجامش نباشیم. همین امر باعث میشه توانایی حل مشکلات زیادی در زمانی که پیام های خطایی که در PageSpeed مشاهده می کنید را داشته باشید.

همچنین علاوه بر بحث انواع کش (تمام انواع مختلف کش به صورت همزمان در این افزونه برای وردپرس قابل استفاده است)، سرویس های بهینه سازی صفحات شامل بهینه سازی، فشرده سازی CSS، تولید UCSS,CCSS و JS و… همه چیز در این افزونه وجود دارد. علاوه بر اینها سرویس ابری آپتیمایز تصاویر با بروز ترین الگوریتم ها و تبدیل تصاویر به Webp و موارد این چنینی پوشش داده شده است. از طرف دیگر کلیه خدمات آن به صورت رایگان ارائه می شود و تنها هزینه ای که دارید خرید یک هاست باکیفیت است که از وب سرور لایت اسپید استفاده می کند. همین!

نکات مهم در استفاده از افزونه لایت اسپید

دقت کنید استفاده از این افزونه در هاست هایی که وب سرور لایت اسپید ندارند یک اشتباه مبتدیانه و تقریبا میشه گفت یک کار بیهوده است! این افزونه ارتباط مستقیم با وب سرور لایت اسپید دارد که سمت سرور میزبانی سایت باید نصب و کانفیگ شده باشد. درصورتی که کانفیگ این وب سرور اشتباه انجام شود (یا هیچ کاری برای بهینه سازی انجام نشود از سمت مدیر سرور) شما بخشی از خدمات را دریافت کرده و از تمام توانایی این افزونه بهرمند نخواهید شد.

علاوه بر این تنظیمات آن بسیار تخصصی و حرفه ای است. همانطور که قبلا هم گفتم تنظیم و استفاده از این افزونه نیازمند تجربه و دانش فنی بالاست و علاوه بر آن باید بتوانید دنیای وب را از زیرساخت به درستی درک کرده و بر اساس شرایط خاص وب سایت خود و البته نتایج بدست آمده از تست های PageSpeed تصمیم بگیرید که به چه تغییراتی در تنظیمات آن نیازدارید. اگر تازه کارتان را در حوزه طراحی سایت وردپرسی شروع کرده اید یا به هردلیلی تجربه فنی شما تنها در المنتور و افزونه های گروه جت خلاصه می شود، پیشنهاد می شود از این افزونه استفاده نکنید یا تنظیم حرفه ای آن را به شرکت هاستینگ بسپارید.

سیاوش
سیاوش

مهندس نرم افزار با بیشتر از 10 سال سابقه طراحی و توسعه انواع وبسایت و وب اپلیکیشن. مسلط به مباحث استراتژی، سئو و امنیت وب. مدرس دوره های طراحی وبسایت، طراحی فروشگاه اینترنتی و خدمات آنلاین دیگر، تولید/مدیریت/انتشار محتوا حرفه ای، دیجیتال مارکتینگ و کسب درآمد از اینترنت. موسس آکادمی و مارکت سیابلاگ.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *